Triggerpoint therapie

Myofasciale triggerpoint therapie is een behandelmethode waarbij verkrampingen binnen de spier kunnen worden verminderd en verdwijnen. Door bindweefselmassage en lokale druk op de triggerpoint te geven vindt er ontspanning plaats in de spier. Dit geeft direct verlichting van pijn en toename van zuurstof en voedingstoffen in de spiervezels.

Triggerpoints zijn verkrampingspunten in de spier waardoor lokale pijn met eventuele uitstraling in een ander lichaamsdeel gevoeld kan worden. In de volksmond worden dit ook wel ‘spierknopen’ genoemd. Door een tekort aan zuurstof of verminderde doorbloeding kunnen er verkrampingen ontstaan. Ook veelvuldig eenzijdig gebruik van spieren kan leiden tot verkrampingen.

Het ontstaan kan ook herleid worden naar algemeen te weinig beweging, een stressvolle periode, slechte voeding of een trauma.

Spieren zijn opgebouwd uit verschillende bundels spiervezels. Tijdens het gebruiken van de spieren kunnen een aantal spiervezels aan elkaar vast kleven en verkrampen (aangespannen blijven). De afvalstoffen kunnen niet goed afgevoerd worden en er ontstaan triggerpoints. Door de verkrampingen van een aantal spiervezels wordt de rest van de spier in spanning gehouden en ontstaat er stijfheid.

Energie is nodig voor het zowel aanspannen als ontspannen van de spieren. Wanneer een deel van de spier te weinig energie heeft, blijft deze aangespannen

Myofasciale triggerpoint therapie kan helpen bij:

• Stijve spieren
  • Verkrampingen
  • Ontstekingsverschijnselen
  • Tintelingen of uitstralende pijn in armen en benen
  • Krachtvermindering
  • Coördinatieproblemen